IKEA och mångfalden eller Kamprads sympatier med nazism

För somliga - årets största händelse. IKEA-katalogen damp ner igår och jag brukar fundera över det där ibland. IKEA alltså. Det är så jävla Svensson och tråkigt egentligen. I år handlar det om mångfald och det är ett riktigt komiskt ordval. Man vill så gärna gulla med alla och vara tillmötesgående för en hel värld. Och tanken är givetvis fin. En helsida i morgontidningarna om hur fina alla hudfärger är och att alla är lika värda och så vidare. Fuck off.


Nummer 1. IKEA och ordvalet mångfald är humor på hög nivå. Halva vår nation handlar på IKEA och har likadana hem. När jag promenerar om kvällarna och ser in i alla folkhemmens vardagsrum spyr jag av hur opersonligt folk lever. Alla har IKEA. Halva svenska befolkningen har en Klippansoffa som dessutom är lika romantiskt skön som att stjäla en parkbänk och ligga och mysa i med en tjej. Folk handlar för dom tror det är billigt och räknar med att man får köpa nytt. Det är inte många kvalificierade ekonomer i vårt IKEA-land. Är det inte billgare att köpa en soffa istället för två när den första är lika kul, skön och ful som Bosse Ringholm efter en alldeles för kort tid? IKEA är duktiga på att göra hemtrevliga och stämningsfyllda bilder. I verkligheten är det mesta så tråkigt, plagierat och plastigt att det är roligare att se färg torka. Jag kan räkna upp en handfull saker på IKEA som är gudomligt snyggt, riktigt snyggt till och med. Men som sagt, bara en liten bråkdel. Däremot är jag en sucker för att besöka IKEA.


Nummer 2. Ingvar Kamprad är hela nationens hjälte och gottegris. En annan variant av Göran Persson. Allt han gör är guld och gröna ängar. Han får ett eget tv-program som går i repris på statens television ungefär elva gånger. Något som kan ses som reklam för detta företag, finansierat av skatte- och licensbetalare. Dom plagierar andra designers verk, "stjäl" pengar och sätter sig med sin stormakt över andra som gör allt för oliktänkande och utvecklande design. Och IKEA är säkerligen det enda företag i världen som älskar mångfald och vill vara alla olika människor tillmötesgående och samtidigt, så vitt jag minns, ha en ägare som hatat andra raser. Ingvar Kamprad var inblandad i nazism och hyllar mångfalden. My ass.


Kommentarer
Postat av: anna

haha jasså? vart ska du då? :)

2008-08-21 @ 09:27:11
URL: http://addspirit.blogg.se/
Postat av: Jennie

haha klart jag gör, öhh not :)



allt bra?

2008-08-21 @ 09:43:32
URL: http://sivle.blogg.se/
Postat av: Karin

en fez-- du vet en såndär turkisk mössa:)

2008-08-21 @ 11:32:36
URL: http://karinolofsson.se
Postat av: Karin

Haha, så sant!! Håller med dig totalt om Ikea!! Det var en av anledningarna till att jag åkte utomlands och pluggade, var så trött på Sverige och alla människor som har samma möbler. Så otroligt skönt det var att få komma bort från det! Se en annan värld för att sedan kunna uppskatta sin egen =)

2008-08-21 @ 12:02:01
URL: http://viewfromheaven.blogg.se/
Postat av: Natalie

Jag är så himla trött på ordet mångfald. Det är typ som om en person slog upp i en ordbok och konstatera att "mångfald" det kan man använda för att verka liiiite mindre rasistisk i sina kampanjer! Som om ordet mångfald gjorde vår värld gulligare att bo på. Fuck no! Det oret har tjatats ut så jävla!



Sv: Fast det där med kataloger är lite som hönan och ägget. Om killar köpte mer skulle det kanske finnas mer att köpa för killar men det finns ju inte det så då köper inte killar lika mycket!



Ja, Kalle på spången! Det är det gulligaste cafét i Västerås! Där kan vi snacka mångfald!!! När man kommer in på kafeet är det som att gå back i tiden till Sverige på 1800-talet! Massa svenska antikviteter MEN det är bara folk med utländsk bakgrund som jobbar där. Det är bra. De vet service!



Ja fast alltså jag vet inte om det blir här i Sverige isåfall. Det har inte varit så stort med surrealism här som det är i London till exempel!



Ja! Vintage tycker jag fast då ska det vara på vintage på riktigt, inge fusk alltså! Minst 25 år gammalt! Fatta va roligt att inreda en butik! Jag skulle go nuts!!



Jag kom på vad det var när jag gick och la mig! Det var att jag kom på en sjuk affärsidé! Typ second hand har ju blivit skitstort ju. Så man borde göra en second hand kedja som riktar sig till studenter som måste ha betalat sin kåravgift för att få handla där. Inga andra får det bara studenter alltså! Och alla andra får skänka kläder och skor och så! Fatta vad man kan fynda då som student!!!



Jag vet inte, nu när jag skriverom det kanske det låter lite tacky! Haha, men ändå, jag tyckte det var en smart idé ;)

2008-08-21 @ 13:26:22
URL: http://nataliecarrasco.devote.se
Postat av: Anki

Vi lever i ett iskallt ikealand :-)

2008-08-21 @ 14:34:55
URL: http://egoanki.blogg.se/
Postat av: Jenny

det är sant, det gör man nog. men den brukar komma och gå den där inspirationen. just nu håller den sig borta.

2008-08-21 @ 17:53:11
URL: http://ynnejj.webblogg.se/
Postat av: Sanne

Svar. Ja men precis, det ska vara utvecklande och intressant men de som jag hittar verkar varken vara det ena eller det andra så det är det som gör det så tråkigt :/

2008-08-21 @ 19:43:54
URL: http://saaannej.blogg.se/
Postat av: anna

svar: ah okej lät kul :) men inte jättenära gbg du hehe

2008-08-21 @ 21:31:30
URL: http://addspirit.blogg.se/
Postat av: anna

haha ja okej då :) vad hittar du på ikväll då?

2008-08-21 @ 21:41:09
URL: http://addspirit.blogg.se/
Postat av: Anonym

Fattar inte..på vilket sätt blir Bosse Ringholm mindre skön efter bara en kort tid? Även lite osäker på om Kamprads "inblandning" i nazismen var så betydande för dess utbredningen, antagligen de flesta av oss har nog dessutom nån tyskvän bland de äldre generationerna från när det begav sig. Antagligen även du. Säkert också jag. Men jag tillåter mig att gilla judar för det. Gillar dock din ambition att ifågasätta!

2008-08-24 @ 14:40:48
Postat av: Kalle

Sv till anonym: Tack för din kommentar!



Kanske var det en risig meningsbyggnad av mig - givetvis är det kvaliteten på soffan som är tidsrelaterad, inte Bosse Ringholm.



Och om någon i den förlängda släkten har sådana hatiska sympatier spelar som helst ingen roll. Han hade dom själv. Och om den är betydande för utbredningen eller ej, för mig ska man inte förminska sådan sympatier oavsett.

2008-08-24 @ 15:07:25
URL: http://elviskalmar.blogg.se/
Postat av: Petter, tidigare anonym

Jag borde lära mig att använda smileys.. på sätt blir dryga "anmärkningar" (som egentligen inte alls var en anmärkning utan en "lustighet", givetvis fattade jag att den helt korrekta anmärkningen gällde för klippansoffan) lite mindre aggressiva och mer uppenbart ironiska.



Men gällande Kamprads nazistsympatier så var min kommentar mer menad att peka på att de åsikterna frodades av betydligt fler än honom i vårt land under den aktuella tiden. I en tidsanda som kan vara svår att förstå i efterhand. Vi kan bara hoppas att om vi hade levt då haft klarsyntheten att ta ställning för den sida som idag helt uppenbart är/var den rätta.Du och jag har turen att leva i en tid då historien klarlagt allt uppenbart grymt som nazismen förde med sig. Tänkerna man på andra konflikter som är dagsaktuella idag (palestina- israel, turkiet/iran/irak-"kurdistan", shiiter och sunnister)..så blir det genast betydligt svårare att ta ställning. Frågan tycker därför jag mer är hur I.K ställer sig till sina forna sympatier idag och då menar jag att han mer än andra nazistsympatisöer (bl.a från svenska kungahuset) varit ärlig med tidigare åsikter och själv ansvarat för att dessa kommit till daga (bl.a i sin egen bok). Jämför med avhoppande skinheads som gjort avkall på sympatier de haft under tonåren. Jag tycker de får starta företag, t.o.m framgångsrika sådana.



Dock har jag IKEA att tacka för hela min växtuppsättning hemma, är jag kanske därför subjektiv i frågan?



take care

2008-08-24 @ 16:27:19
Postat av: Kalle

Petter: Hah, jag tolkade inte alls din kommentar som dryga anmärkningar. Jag blir glad när folk kommmenterar! Och det blir nog lätt att det framställs som spydigt när det blir mer.. allvar i resonmangen?



Kamprad kom enkelt undan den biten iaf. Men klart, det är proffs som ligger bakom varumärket och mediesidan på IKEA tillhör sveriges starkaste. Hela marknadssidan är toppklass. Och det går säkerligen samman med att det är sm bortblåst bland folket om hans bakgrund.



Jävligt kul att du arrangerar dig i det jag skrev! Det är ju lite önskan.

Och tur är det, att folk kan ändras!

2008-08-25 @ 01:00:03
URL: http://elviskalmar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0