Jag tycker om när fåglarna väcker mig

Ett hjärtslag i tvåtakt. Och en stilla tanke dagen därpå. Ibland är fåglarna på marken det enda vi vill åt. Ibland är fåglarna på marken det enda jag inte kan se. Det kommer nog en tid när våren går igång igen.


Ser tillbaka till juli månad och semesterperioden. Det var kontrastrika tider. Och svunna tider. Det kommer en tid där man räknar månader, veckor, dagar och moln som ska passera till nästa vår. Och där är vi nu. Vartenda flyttfågel flyger söder ut och kvar är tomma torg där endast kinesiska korvföräljare är ett undantag. Det är kanske sextiotusen korvar kvar innan solen kommer tillbaka igen.


Jag gillar inte mörka himlar. Jag gillar hettan, den stekande solen och ljusa nätter. När människor och djur syns och hörs. När fåglarna väcker mig, när fjärilarna flyger. Och inte en höst när flyttfåglarna lämnar mig. Jag är inte för att klä på mig stora tjocka kläder eller tända stämningsbelysning. Jag är för lättklädda sommardagar och brunbrända ben. Och solröda kinder. Och varma nätter svåra att somna.


Jag ser hellre tjejer i bikini än chipspåsar och filmer i soffan. Och jag hör hellre barnen leka i vattnet än regnet piska mot fönsterbläcken. Jag hör hellre motorbåtarna och svallvågorna än blasket som stänker från lastbilarna. Det finns en tid när livet går igång igen men inte än. Under tiden behöver jag ta mig från plats till plats för att bota min rastlöshet. När våren går igång ska både jag och flyttfåglarna på marken sjunga "Jag har varit i alla städer". Nu är det lång tid till dom kommer hem. Ibland är fåglarna på marken det enda jag vill se.


Vad tycker ni om hösten?


Kommentarer
Postat av: sarah

Ja jag funderar på den . Dom har ju så snygga saker :) . Synd att det inte finns någon återförsäljare i Kalmar bara :P .



Åh hösten , jag älskar denna årstiden :)

2008-09-10 @ 19:15:25
URL: http://sarahsglitter.blogg.se/
Postat av: Caroline

Hösten har en kvävande känsla, känns som något hotfullt som ligger och lurpassar. Som hela tiden ligger där och hotar att kasta sig över en, överrumpla en och få en att ramla med huvudet före ner i marken.

Visst har hösten sina fina stunder om ens humör är någelunda balanserat, vilket jag känner att det är, men än är vi bara i början...

2008-09-11 @ 00:08:22
URL: http://tankeord.blogspot.com
Postat av: Josse

Det är småmysigt men jag hatar att klä mig i varma kläder, usch!

2008-09-11 @ 13:47:40
URL: http://juiiice.blogg.se/
Postat av: Anki

Du skriver verkligen fint =) Vad gör du när du inte bloggar om man får fråga? :)

2008-09-11 @ 17:18:24
URL: http://egoanki.blogg.se/
Postat av: Anders

Nä inget känt vad jag vet...Om man inte bor i Umeå vill säga =)

2008-09-11 @ 19:09:47
URL: http://skaneandy.blogg.se/
Postat av: Malin

Vad fint du skriver

2008-09-11 @ 20:07:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0