Den obotliga längtan efter perfektionism

KRÖNIKA. Jag har ofta tänkt att göra saker jag aldrig gör. Som att låta solen explodera. Kanske kasta sten mot molnen. Och plocka ner alla himlar. Jag vet inte vad det är, men jag vill ha allting. Det är det omöjliga som alltid tillfredställer mest. Jag har alltid velat göra saker jag aldrig kan. Och vi är alla likadana.


På ett pojkrum som inte längre finns var väggarna vita och lila. I ett badrumsskåp på Ängö står det peeling, lotions, masker och andra små tuber för flera tusen kronor ihop. Ibland undrar jag vad jag gör. Och vad jag lägger pengar på. Jag, liksom så många andra, drivs av en obotlig perfektionism, pengarindustri och konsumtion som symboliserar en hjärtlös hushållning av våra liv. Vi tror att vi blir bättre människor, snyggare och lyckligare av saker vi kanske inte behöver. Ibland undrar jag vad jag tänkte mellan väggarna i mitt pojkrum. Och ibland vad jag tänker idag.


Mitt bland alla ekon av intryck sorterar jag alla lögner som florerar runt omkring. Människor ljuger, människor gör allt för egen vinning, människan är skapad så. Vi är alla likadana innerst inne även om ett hjärta slår i olika riktningar ibland. Vi försöker sätta oss i en utopisk värld vi egentligen inte hör hemma i för att få vara lite bättre och lite starkare en kort sekund. Och på vägen dit gör vi saker vi varken kan eller borde stå för.


Vi behöver inte ta några genvägar för framgång. Vi behöver inte inta en substitutbaserad personlighet för att få det som tillfredställer mest, det svåra och oåtkommliga. Vi måste acceptera våra brister och låta viljan, hjärtat och hjärnan ta stryk och kämpa.


Jag har alltid avskytt tjejtidningar och meningslösa magasin. Ett förstadie till felaktiga ideal och personlig press. Tjejer vrider sig av oviljaktigt välbehag till divserse magasin och en värld där alla skall vara likadana. Ibland gör vi fel saker för vi inte vågar göra rätt. Ibland är vi fel människor i våra egna kroppar, kanske för du bär på känslan av inte räcka till. Vi måste bara acceptera den vi är. Hur mycket människor än önskar att dom hade andra egenskaper, önskar dom var någon annan eller kunde justera ett "fel" på sin kropp hjälper det inte. Hur mycket du än vill ha den omöjliga tjejen eller killen är det i huvudet du ser begränsningarna. Och även när drömmarna är slut kan alla gå på vatten.


Det är alla brister som formar oss till dom vi är. Och bristerna är det finaste vi har, det gör dig unik. Tänk på det.


Kommentarer
Postat av: Daisy

Hej Kalle!

Tack för den fina kommentaren fast det var ett tag sen du skrev den.



Iden till bloggen fick jag när jag såg dessa dockor i NY och behövde någon som jag kan ha som täckmantel när jag skriver, jag har en annan blogg där jag anv bilder på mig själv men tanken med denna är att jag ska kunna skriva om vad jag vill.

på min mer personliga blogg har jag många kunder som läser och jag vill inte att dom ska veta allt om mig.

så jag försöker efter likna Daisys och min stil så gott det går :)

2008-08-16 @ 18:02:48
URL: http://spaningmeddaisy.blogg.se/
Postat av: E

jag antar att det som mycket annat är min alldeles egna obotliga jakt på perfektion i de små och obetydliga tingen i livet

2008-08-16 @ 23:28:27
URL: http://emma655321.blogg.se/
Postat av: Anki

Du skriver mycket bra :-) Och jag gillar din krönika :-) Det stämmer in så bra hos människan!

2008-08-17 @ 18:36:09
URL: http://egoanki.blogg.se/
Postat av: Karin

Otroligt bra krönika!! =) Antar att du jobbar extra som journalist också eller? =P

2008-08-19 @ 08:45:04
URL: http://viewfromheaven.blogg.se/
Postat av: Mats

Riktigt bra skrivet!!

2008-08-19 @ 11:11:40
Postat av: Karolin

Kalle du lyckas alltid få mig bli varm med dina ord, men jag har aldrig gråtit. Det gör jag nu! Du säger att du inte kan kärlek, fast där har du fel. För kärlek är att ge styrka åt andra... Vad du än säger:)... Det får jag av dig... Skratt!! Tack för fin poesi och sunt förnuft.

2009-04-16 @ 14:20:43
URL: http://bubblaren.blogg.se/
Postat av: Karolin

Kalle du lyckas alltid få mig bli varm med dina ord, men jag har aldrig gråtit. Det gör jag nu! Du säger att du inte kan kärlek, fast där har du fel. För kärlek är att ge styrka åt andra... Vad du än säger:)... Det får jag av dig... Skratt!! Tack för fin poesi och sunt förnuft.

2009-04-16 @ 14:21:04
URL: http://bubblaren.blogg.se/
Postat av: agnes

utan brister skulle inget vara kul, hallå liksommmm

2009-04-23 @ 17:44:12
URL: http://panspo.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0